OLANS GROUP » Захист та закріплення прав на контент 1

Підготовлено працівниками

ТОВ «Оланс Груп»


Захист та закріплення прав на контент

Контент – це змістове, тобто текстове, звукове, зображувальне чи будь-яке інше наповнення чого-небудь, наприклад веб-сайту чи комп’ютерної гри. Тобто, розглядаючи контент в широкому сенсі ми розглядаємо будь-який результат творчої діяльності людини, до якого можна отримати доступ. В розрізі користування інтернетом, контент – це інформаційне наповнення сайту, що включає в себе будь-який текст (включаючи коментарі користувачів сайту в чаті, на форумі чи зроблені іншим чином), зображення, відео та аудіо матеріали.

     Найголовнішою особливістю контенту про яку дуже часто забувають, особливо на пост-радянському просторі – будь-який контент завжди комусь належить, і власник контенту має на нього як права так і обов’язки.

     В цій статті ми докладно розглянемо, які права та обов’язки власників контенту, власників ігор чи веб-сайтів, на яких розміщається контент, та яку відповідальність вони несуть у зв’язку з володінням чи користуванням контентом.
 

Що відноситься до контенту

Як вже зазначалося вище, до контенту відноситься будь-який результат творчої діяльності людини. Контент може бути як цифровим (в електронному вигляді), так і  матеріальним. Права та обов’язки на контент регулюються авторським правом. Давайте детальніше розберемося, що ж є об’єктами авторського права, тобто контентом:

     Текст
  • Повідомлення та коментарі на сайтах, форумах чи в соціальних мережах;
  • Статті будь-якого характеру;
  • Опис товарів/предметів/інших об’єктів;
  • Книги, журнали, інтерв’ю;
  • Програмний код;
  • Інша текстова інформація.
     Зображення
  • Цифрові зображення;
  • Фотографії;
  • Графіки, креслення, схеми;
  • Інші зображення в електронному чи матеріальному вигляді.
Відео матеріали
  • Фільми, серіали, мультфільми, анімація;
  • Будь-яке відео, в т.ч. непрофесійне.
Аудіо матеріали
  • Аудіокниги;
  • Пісні, музикальні альбоми;
  • Інші звукові записи.

 

Як ми бачимо з переліку, який доречі є невичерпним, майже все що знаходиться в мережі інтернет є об’єктом авторського права. Зображення, які ви знайшли через Google, текст статті на сайті чи в соц. мережі – все це є контентом, що належить виключно його авторам. І використовувати його можна лише з дозволу автора, хоча цим дуже часто нехтують.
 

Права та обов’язки власників контенту та власників сайту, де він розміщується


За міжнародними нормами права та українським законодавством, об’єкт авторського права захищається з моменту його створення і не потребує жодної реєстрації для отримання захисту. Тож які права мають власники контенту ?

  • Виключне право забороняти чи дозволяти іншим особам використовувати створений автором контент;
  • Право отримувати компенсацію за матеріальну та моральну шкоду, завдану неправомірним використанням контенту;
  • Забороняти чи, навпаки, вимагати зазначення себе як автора контенту;
  • Виключне право на використання контенту;
  • Виключне право забороняти чи дозволяти публічний показ/демонстрацію/розповсюдження авторського контенту;
  • Інші права, закріплені законодавством певної країни чи міжнародними актами.

Простіше кажучи, лише автор має право використовувати створений ним контент, право дозволяти чи забороняти будь-яке використання такого контенту. Отже, кожного разу, коли ви постите на сайті контент, що не належить вам особисто – ви порушуєте права автора такого контенту.

Але розглядаючи правовий статус авторів контенту, не слід забувати і про обов’язки, яких потрібно дотримуватись. Мова йде про обов’язок автору контенту не порушувати права третіх осіб чи законодавство певної країни (групи країн). Наприклад, в більшості країн світу розпалювання міжнаціональної ворожнечі – правопорушення, тому створення та поширення зображень чи текстів які зображують чи агітують за таку ворожнечу матиме наслідком певну відповідальність автора чи особи, яка здійснила розповсюдження таких матеріалів.

Те саме й з правами третіх осіб. Контент, що порушує авторські чи будь-які інші права третіх осіб – використання торгової марки, контенту інших авторів застосоване без їхньої згоди – порушення, яке може мати наслідком матеріальну відповідальність.

Тепер давайте розглянемо права та відповідальність власників ресурсів, на яких розміщується контент. Важливим моментом для власників ресурсу з контентом є правила користування сайтом – Terms of Use. Ці правила урегульовують відносини між власниками сайту та користувачами. Основна користь для власника від Terms of Use – можливість перекласти більшість відповідальності з себе на користувачів, чим і користується переважна більшість власників ресурсів. Хоча слід зазначити, що перекласти на користувачів можна далеко не всю відповідальність і слідкувати за контентом, який розміщується у вас на сайті все ж треба.

Якщо на сайті немає Terms of Use, власник ресурсу несе таку саму відповідальність за порушення вчинені користувачами на його сайті, як і користувачі. На практиці це означає, що користувач, який, наприклад, розмістив на вашому сайті платну колекцію зображень\фільмів\аудіозаписів і відповідно порушив цим права власників такого контенту розділяє відповідальність з власником ресурсу, або ж в найгіршому випадку власник несе таку саму відповідальність, як і користувач.
 

Відповідальність за порушення прав власників контенту


      Відповідальність, яка настає за порушення прав власників контенту чи третіх осіб буде відрізнятися в залежності від правопорушення, країни місцезнаходження правопорушника, а також бажання та можливості особи, права якої порушили, вести судовий процес.

Цивільна (матеріальна відповідальність) відповідальність
  • Є найпоширенішим видом відповідальності за порушення прав власників контенту;
  • Майже не відрізняється за своєю суттю по всьому світу, можуть відрізнятись лише суми компенсації за моральну шкоду;
  • Цивільна відповідальність полягає у відшкодуванні завданої моральної та матеріальної шкоди, спричиненої порушенням;
  • В залежності від типу контенту та розміру збитків може бути як невеликою, так і сягати значних сум.
Кримінальна відповідальність
  • Зазвичай настає у разі порушення, яке тягне за собою збитки власника контенту у великому розмірі, якщо правопорушення призвело до значних негативних наслідків, порушує міжнародні та моральні норми (наприклад згадане в цій статті розпалювання міжнародної ворожнечі) чи передбачено чинним кримінальним законодавством певної країни;
  • Має суттєві відмінності в залежності від країни, як в плані відповідальності так і в плані того, що вважається злочином;
Адміністративна відповідальність
  • Зазвичай настає у випадку порушення прав у невеликому розмірі, полягає у штрафі, виправних роботах чи забороні займатися певною діяльністю;
  • Не дуже розповсюджена, особливо в країнах СНД.
Інша (позасудова) відповідальність
  • Зазвичай така відповідальність є результатом переговорів між сторонами конфлікту;
  • Відповідальність може полягати у вилученні незаконного контенту, пониження пріоритету чи бан сайту в гуглі чи іншій пошуковій системі;
  • Можлива й інша відповідальність, яка настає у позасудовому порядку;

Висновки

     Підбиваючи підсумок статті зазначимо, що весь контент в мережі інтернет, та в багатьох випадках поза її межами, належить певній особі. Користуючись будь-яким матеріалом з інтернету слід спочатку поцікавитись думкою автора з приводу такого використання, особливо коли це стосується публічного розповсюдження. Адже порушуючи права третіх осіб ви порушуєте закон і за це існує відповідальність, уникнути якої буде вкрай важко. Спеціалісти Olans Group рекомендують вам завжди ретельно перевіряти правомірність контенту та не порушувати права інших і законодавство вашої країни.

Задати питання/Замовити послугу

Обратная связь

 

 

КОНТАКТИ
КОНТАКТИ
вул. Обсерваторна, 21 А, 2 пов.,м. Київ, Україна, 04053

+38 (096) 460 92 98,
+38 (063) 518 17 52.

Зворотній зв’язок

Обратная связь